Hry, RETRO HRY

Jagged Alliance – Recenzia

Jagged Alliance od Sir-Tech Software, Inc. je taktická ťahová stratégia s prvkami RPG a miromanežmentu, dalo by sa povedať že až 4x, ktorá vyšla v roku 1994 v dvoch verziách – v disketovej a talkie. Rozdiel medzi týmito dvoma verziami je, že disketová neobsahovala motion animácie a dabing.

Hra pojednáva o pôsobení skupiny žoldnierov na ostrove Metavira, kde sa v 50. rokoch odohrávali nukleárne testy. Asi by ste čakali Fallout … ale nič také nehrozí. Výsledkom testov neboli zmutované príšery ani nič podobné, ale stromy, z ktorých výťažok je vhodný na liečbu rakoviny, no nedajú sa nijako reprodukovať. Túto skutočnosť objavila mladá vedkyňa Brenda Richardsová, ktorá so svojim otcom Jackom a ich asistentom Lucasom Santinom začala stromy ťažiť. Ziskuchtivý Santino ich presvedčil, že dve separátne laboratóriá poslúžia urýchleniu výskumu. Otvoril si laboratórium na severnej časti ostrova – lenže ostrov aj vojensky obsadil a izoloval Brendu a Jacka na juhozápade ostrova. Jack to však nemienil nechať tak a kontaktoval organizáciu A.I.M. (Association of International Mercenaries ).
V tomto bode na scénu prichádzate vy – ako bezmenný manažér žoldnierskeho tímu. So základným rozpočtom naverbujete prvých žoldnierov a pustíte sa do oslobodzovania ostrova. Jack a Brenda vám denne zadávajú určité úlohy, ale je na vás ako rýchlo ich splníte a koľko z ostrova oslobodíte. Ostrov je rozdelený do sektorov. Po nich sa pohybujete cez mapu alebo v sektore v reálnom čase, no keď príde na boj, hra sa prepne do ťahového režimu. V ňom investujete akčné body do pohybu alebo streľby. Na oslobodené sektory môžete naverbovať stráže a robotníkov, ktorí ťažia stromy. Z toho vám plynie zisk. Za peniaze nakupujete ďalších žoldnierov, pretože často sa stane, že vám niektorí z nich zomrú alebo z nejakého dôvodu prestanú spolupracovať. Na výber máte 60 komicko – komiksových žoldnierov, ale v tíme ich môže byť maximálne 8.
Okrem plnenia denných misií žoldnieri môžu trénovať, opravovať nájdené predmety a zbrane, alebo sa liečiť zo zranení. Predmety nachádzate po ostrove a žoldnieri prichádzajú aj so svojou vlastnou, väčšinou len základnou výbavou. Obchod v prvom diely neexistoval, priniesli ho len pokračovania, ale predmetov je habadej, nie už tak zbraní a munície. Pre zúfalcov je tu cheat na duplikovanie vecí … Hra obsahuje dokonca aj základný craftovací systém, ale len na vylepšovanie zbraní.
Svojho času bola hra prirovnávaná k titulu X-COM ale s „osobnosťou“, pretože to je asi najlepší rys hry. Žoldnieri majú vlastné osobnosti. Vždy všetko vtipne komentujú ako v nejakom béčkovom akčáku, čo sa stalo trademarkom série a majú dokonca medzi sebou aj vzťahy (ktoré sa prehlbovali a vykresľovali v ďalších 2 dieloch).

Graficky zvukovo je hra myslím primeraná roku svojho vydania, hoc je na tom horšie ako X-COM, nie je to tak oku a uchu lahodiace ale excelentný dabing to všetko zachraňuje. Hru dnes môžete kúpiť ako Jagged Alliance Gold na Steame za dobrú cenu a navyše obsahuje aj „pokračovanie“ s podtitulom Deadly Games (rok 1995). Toto „JA: 1,5“ prinieslo zmenu v tom, že už neoperujete na ostrove alebo niekde inde a sú tu kampane – teda sledy misií. Pribudol aj obchod so zbraňami, nový žoldnieri a perfektný a jednoduchý editor misií. Dokonca aj sieťová hra! Gold edícia prináša aj save funkciu kedykoľvek počas hry, čím ju výrazne zjednodušuje.

JA bola pôvodne DOSovská hra a mala aj porty, ale GOLD verzia je spustiteľná na moderných Windovsoch. V roku 1999 prišiel doposiaľ neprekonaný vrchol série: Jagged Alliance 2 odohrávajúci sa v Arulcu, kde boli mikromanagement, craftovanie, postavy, príbeh ešte viac prepracovaný a mohli ste hrať v niekoľkých módoch – napr. s prvkami sci-fi. Novinkou bolo aj vytvorenie vlastnej postavy. Hra sa ale vyvíjala príliš dlho a to sa odrazilo na grafickej stránke, ktorá bola takpovediac už v roku vydania zastaralá. Ale ide naozaj o vrchol série – pôvodnú verziu kúpite na GOG-u.

Časom vznikali rôzne nelicencované klony, licencované pokračovania, niektoré nezrealizované, niektoré zrealizované ale žiadne z nich už nikdy nedosiahlo kvality JA2. Posledným výstrelom a pomyselným klincom do hrobu série bol jej reštart JA: Flashback, kde hype a akože požehnanie pôvodných autorov stvorili jeden veľký brak. Dúfam, že niekto niekedy urobí pokračovanie ako sa patrí.

Dovtedy budem hrať vymasené staručké diely!
Hodnotenie 1

Related Posts