Hry, RETRO HRY

Half Life

Rozmýšľal som ako vôbec začať písať recenziu na takú kultovú hru akou bez debaty Half-Life je?!

Ak by ju predsa niekto z „mladších“ hráčov nepoznal, tak  vedzte, že sa jedná o sci-fi FPSku, ktorú vyrobila firma Valve, áno presne tá, čo stojí za Steam-om, v roku 1999. Už od začiatku bola hra ambicióznym projektom, no Valve malo problémy nájsť vydavateľa. Nakoniec sa toho chytila Sierra. A dobre urobili. Hra sa okamžite stala hitovkou roka.  Half Life je skutočne vynikajúca hra po všetkých stránkach – veží na modifikovanom Quake engine a čiastočne aj na id Tech 2 engine.  Hra nebola rozdelená na levely, ako boli hráči dovtedy zvyknutí, ale prechádzali ste pomerne rozľahlým herným svetom  (pomocou in game loadingu) – základňou Black Mesa ste sa iste pozreli aj do iných dimenzií. Hra má aj vynikajúcu atmosféru. Stavia na príbehu točiaceho sa okolia doktora teoretickej fyziky Gordona Freemana, ktorý mešká do práce. Nakoniec do nej aj príde, aj to len preto, aby sa stal svedkom nešťastného incidentu, ktorý zdevastuje polku základne a otvorí bránu do inej dimenzie – Xen. Do objektu teda vpadnú nepriateľský obyvatelia tejto dimenzie (tu by sa dali vypozorovať možno prvky Cthulhu mýtu), ale aj vládne jednotky. Gordon je zrazu medzi dvoma mlynskými kameňmi. Ale naporúdzi má niektorých svojich preživších kolegov, ale hlavne je oblečený v ochrannom obleku HEV (hazardous enviroment suit), ktorý slúži ako štít, ochrana proti rôznym fyzickým nástrahám. Samozrejme nájde aj nejaké tie zbrane ako preslávené páčidlo a Glock 17 na začiatok. Atmosféra príbehu je mierne hororová  (tvorcovia sa silno inšpirovali Doomom), podfarbená znepokojivým soundtrackom.  Dej sa odohráva v „reálnom čase“ prostredníctvom cut-scén sledovaných väčšinou „vašimi“ očami. Cieľom hry je zavrieť bránu do inej dimenzie. Ale ďalej už nechcem spoilovať ak hru nepoznáte (?)…  Gordon celý čas síce nepovie ani slovko, ale to sa stalo jedným z trademarkov Half Life série. Druhý základný kameň hry je úžasná hrateľnosť. Nie je len o strieľaní, ktoré je urobené ako v nejakom akčnom filme, ale aj o riešení fyzických hádaniek pri postupe vpred, či likvidovaní moštruóznych bossov  a aj o skákaní. Teda kombinuje nádherné old school elementy do čohosi úplne nového a chytľavého.  Je to proste vynikajúca hra, ktorú si s kľudom môžete zahrať aj po rokoch. Samozrejme Half Life „dvojka“ bola technicky a možno, že aj príbehovo dokonalejšia, ale prvá časť je proste klasika. Ak by vám vadila zastaralá grafika, tak si zaobstarajte source verziu, alebo Xash3D verziu hry, či siahnite po remaku nazvanom Black Mesa. Prvá časť má aj dva „datadisky“ Opposing Force a BLue shift, rozprávané z perspektívy vládnych jednotiek a ochrankára Black Mesy. Half Life je kultová aj v tom, že na jej základe vzniklo množstvo, hlavne multiplayerových modifikácií ako napríklad tiež kultové Team Fortress a Counter Strike.

Je to proste na jednotku.