Hry, RETRO HRY

Spellcross: Poslední Bitva – Recenzia

Spellcross: Poslední Bitva (1997)

Spellcross je hra od slovenského štúdia Cauldron, v poslednom čase známeho v zahraničí vďaka „poľovníckej“ sérii Cabela’s Dangerous Hunts, pre mňa známych už od čias Rikiho (časopis Riki, ktorý nájdete aj na Oldgames) perfektnej logickej hry Quadrax. Hru Cauldron distribuoval cez firmu JRC Interactive, po viacerých krajínách.

Spellcross je ťahová (turn based), sčasti aj manažmentová, top – down stratégia na pomedzí žánrov fantasy a sci-fi. Vyšla pôvodne v českej a anglickej verzii, aj s dabingom (ale bolo vytvorených niekoľko jazykových mutácií aj s dabingom – napr. poľská). Ide o klasickú stratégiu aká bola použitá prvý krát napr. hrou Laser Squad. Boj je rozdelený na kolá ako pri šachovej partii. Raz ťahá nepriateľ a raz hráč. Na „strategickej“ – veľkej mape rozdeľuje hráč peňažné prostriedky, vylepšuje a nakupuje, prípadne združuje (rozdeľuje) armádu a rozhoduje, ktorú misiu splní ako nasledovnú.

Medzi verziami je zasadný rozdiel. Česká verzia má okolo 120 misií. Anglická iba 60. V anglickej verzii je aj vylepšená grafika jednotiek a pridaných viacero animacií. Hlavne anglická verzia obsahuje možnosť označiť si celú skupinu jednotiek a presúvať ju na jedno kliknutie, ako to poznáme z real-time stratégií. Hra je podstatne rýchlejšia, ale hráč stráca uplnú kontrolu nad pohybom jednotiek. Táto verzia obsahuje aj cheaty …

Spellcross má ponurú, až depresívnu atmosféru, rozprávajúcu (pomocou animácií a brífingov) ponurý apokalyptický príbeh o poslednej bitke ľudstva a „Druhej Strany“ (armáda krvilačných Orkov a nemŕtvych a inej fantasy hávede). Je na Vás aby ste ľudstvo víťazne vyviedli z poslednej bitky o jeho holú existenciu. Na to vám slúžia rôzne vojenské pešie, motorizované i letecké jednotky, ktoré si môžete vylepšovať. Na kúpu a vylepšovanie jednotiek potrebujete peniaze a tie získate len obsadzovaním sektorov (niektoré misie sú aj príbehové, s obmedzeným počtom jednotiek). Ale pozor – Druhá Strana robí aj protiútoky na obsadené územia.

Celkovo sa jednalo o špičku slovenskej produkcie, ktorá si siahala na svetovú konkurenciu a v podstate odštartovala dráhu Cauldronu do sveta.

Dá sa jej vyčítať len prílišná obtiažnosť, na ktorú musel výjsť patch (v českej verzii – ale v podstate opravil len bugy – obtiažnosť znížil iba počtom save-ov a vačším počtom kreditov z území) a prílišné depresívne ladenie, ktoré je ale súčasťou hry. Ale autori ju tak naschvál, „oldskúlovo“ koncipovali.

Apropó hru sa mi nikdy (ani s patchom) nepodarilo prejsť do konca. Keby som sa do nej pustil intenzívne dnes, určite by mi priniesla hodiny zábavy, ale i hodiny frustrácie pri save load hraní (táto funkcia je mimochodom obmedzená tiež).

Hra je na dobu svojho vzniku naozaj „audiovizuálne“ pekná (rozlíšenie 1024X768, pekné animácie, profesionálny dabing, dobrý „3D“ engine), ale hrozne ťažká a pre niekoho v určitom bode možno aj nehrateľná. Ťažšia už bola snáď „pauzovacia“ stratégia Original War od českej konkurencie Altar.

Takže:
Spellcrossu dnes s odstupom času dávam … (ako v škole)

Známku: 1 (pre hard core „Problémy?!“ fanúšika) a – 3 (dnešný hráč)