Hry, RETRO HRY

Realms of the Haunting

Realms of the Haunting od Gremlin Interacitve Ltd. z roku pána pekiel 1997 je zaujímavým (ne)-zabudnutím hernej scény. Postavený je na vylepšenom 3D engine tiež pamätihodnej adventúry Normality. Je to hybrid adventúry a strieľačky, videný z pohľadu prvej osoby.

Na rok 1997 démonické! Čo je ešte viac zvláštne, na rozdiel od iných hier svojej doby vsádza aj na silno vystavaný príbeh…! Nečudujme sa, veď je to predsa adventúra. Rozpráva ságu rodiny Randallovcov (prostredníctvom v tej dobe ešte tak obľúbených FMV sekvencií so živými hercami)… Adamovi zanechal jeho nebohý otec dáreček (teda doniesol mu ho akýsi divný kňaz s vizážou Rasputina)… z ktorého mal zlé sny ešte predtým ako ho odbalil cestou – necestou do strašidelného domu. Krátko na to ako sa za Adamom zabuchli masívne vstupné dvere domu a ocitol sa v čiernočiernej tme, sa mu zjavil duch jeho otca a požiadal Adama, aby ho vyslobodil zo spárov pekelných.

Adam ešte narazil na médium Rebeccu, ktorá mu pri odhaľovaní rodinného prekliatia pomáha, čo by Elizabeta z Bioshock Infinite… (samozrejme herné mechaniky ešte neboli tak sofistikované aby to tak skutočne bolo, tak sa budete musieť uspokojiť s audio poradcom). Ale dosť bolo spoilerov.

Ako som povedal – hra beží na 3D engine a vyšla rok po Quake a dva roky pred Half-life… bohužiaľ, či peklu vďaka kombinuje 3D objekty a levely s 2D grafikou, čo je vzhľadom na rok vydania dosť nešťastné (v Duke Nukem 3D to sadlo akosi viac). Niektoré lokácie pôsobia úžasne, niektoré ošuntelo, ale je to aspoň farbistejšie ako v Quakeovi. V každom prípade sú rozľahlé a zavedú vás na mnohé miesta.

Na moje šokére som zistil, že do hry je taktiež zakomponovaná platformovka, čo hru mierne dehonestuje, keďže sa tvári tak vážne hororovo a horová atmosféra, založená na „primárnom strachu“ z tmy a vŕzganí dverí, či kvílení monštier naozaj do týchto pasáží aj funguje. Normálne skáčete cez pohybujúce sa platformy… hmm. Toto priniesol aj Half-Life o čosi neskôr, ale akosi efektnejšie a nie tak „Máriovsky“.

Inak je ROTH, verte mi hra dosť tuhá a dlhá (cca. 40 úctihodných hodín obsahu rozdelených do 20 kapitol!), určená najmä tým hardcore gejmerom. Navyše, nie je to až tak celkom pixelhunting, na čo by mohli byť adventúristi zvyknutí, ale napríklad muníciu do 12-tich zbraní hľadáte niekedy celkom obtiažne (musíte „obrotovať“ celú krabicu a prikrčiť sa na zem – čo mi zabralo chvíľku a Adam už hneď komentoval spawnutého démona, ktorého som si nevšimol, keďže som bol prikrčený a pozeral som sa dole: „We got company“). Strieľačka je tu urobená dosť zvláštne – „mierite – klikáte na nepriateľov „plávajúcim“ – kurzorom. Ešte k adventúre – veľa predmetov v hre je interaktívnych (napr. pustíte si gramec s hrôzostrašnou nahrávkou, zapnete sviečky – osvetľovanie miestností je špecialitou enginu) Adam to aj okomentuje, je tu aj veľa tajných dverí a a pascí, čo sa mi páči. Príbeh je podávaný prostredníctvom dopisov, listín a hlavne tých (pomerne dlhých), krásne 90-tkových cheesy FMV sekvencií. Keby ste mali problém napríklad otvoriť dvere, spôsobený občasnou presilou nepriateľov (alebo ich spawningom) je tu funkcia na automatické používanie predmetov, čím adventúra ustupuje strieľačke. Ale nech si každý vyberie ako bude hrať po svojom.

Celkovo som spokojný s touto hrou, aj keď mi sadla menej ako som čakal po prečítaní dobových recenzií. Masívnych (na svoju dobu na 4 CD) 1, 44 GB ROTH kúpite na Steame a GOG-u.

Related Posts